MESMER
Mesmer comes from the word "mesmerising" and "to mesmerise" and is used for someone who mesmerises.
The thought behind this was that the young dancers of the JC Company are like shooting stars, mesmerising ;-)
Mesmer is made for Dutch National Ballet Junior Company's Unboxing Ballet Program 2019
Choreography: Wubkje Kuindersma
Music: Anthony Fiumara
Dancers: Alexandria Marx, Manu Kumar, Conor Walmsley, Wenjin Guo, Kira Hilli, Amber Ray, Lore Zonderman, Sander Baaij, Dingkai Bai, Bela Erlandson.
Balletmaster: Marijn Rademaker
Costumes: Oliver Halle
Lights: Wijnand van der Horst
Premiere: 25th January 2019 De Meervaart, Amsterdam
Further shows:
26 January: De meervaart Amsterdam
29 January: Parktheater, Eindhoven
30 January: De Harmonie, Leeuwarden
31 January: Theater ah Spui, Den Haag
1 February: Stadsschouwburg Haarlem
5 February: De Goudse Schouwburg
6 February: Schouwburg Groningen
8 Feb: Schouwburg Veghel
9 Feb: Schouwburg Hengelo
6 April: Rijswijkse Schouwburg
7 April: Theater De Veste, Delft
10 April: Leidese Schouwburg
17 April: Agora Theater, Lelystad
18 April: De Lampegier, Veenendaal
19 April: De Lievekamp, Oss
20 April: Posthuistheater, Heerenveen
21 April, Theaters Tilburg
The thought behind this was that the young dancers of the JC Company are like shooting stars, mesmerising ;-)
Mesmer is made for Dutch National Ballet Junior Company's Unboxing Ballet Program 2019
Choreography: Wubkje Kuindersma
Music: Anthony Fiumara
Dancers: Alexandria Marx, Manu Kumar, Conor Walmsley, Wenjin Guo, Kira Hilli, Amber Ray, Lore Zonderman, Sander Baaij, Dingkai Bai, Bela Erlandson.
Balletmaster: Marijn Rademaker
Costumes: Oliver Halle
Lights: Wijnand van der Horst
Premiere: 25th January 2019 De Meervaart, Amsterdam
Further shows:
26 January: De meervaart Amsterdam
29 January: Parktheater, Eindhoven
30 January: De Harmonie, Leeuwarden
31 January: Theater ah Spui, Den Haag
1 February: Stadsschouwburg Haarlem
5 February: De Goudse Schouwburg
6 February: Schouwburg Groningen
8 Feb: Schouwburg Veghel
9 Feb: Schouwburg Hengelo
6 April: Rijswijkse Schouwburg
7 April: Theater De Veste, Delft
10 April: Leidese Schouwburg
17 April: Agora Theater, Lelystad
18 April: De Lampegier, Veenendaal
19 April: De Lievekamp, Oss
20 April: Posthuistheater, Heerenveen
21 April, Theaters Tilburg
Reviews
VOLKSKRANT
..."Wubkje Kuindersma, onthoud die naam. Deze Nederlandse choreograaf, geboren in Kameroen en opgeleid in Rotterdam, had al in heel Europa gedanst voordat ze in 2009 begon met eigen creaties (dans en film). Met steun van onder meer Korzo en prijzen (zoals de BNG Bank Dansprijs 2016) brak ze door. Haar mannenduet Two and Only (2017) voor Het Nationale Ballet maakte internationaal furore.
Nu, in het nieuwe tourneeprogramma van de Junior Company (de springplank voor Het Nationale Ballet, met een opvallend sterke Dingkai Bai uit China), laat ze zien hoe fantastisch ze met tien dansers uit de voeten kan. Haar Mesmer (van ‘mesmerizing’ oftewel ‘betoverend’) is de krachtigste première van het sprankelendeUnboxing Ballet, dat uit twee nieuwe, één hernieuwde en drie hernemingen bestaat.
Kuindersma kiest een duidelijk uitgangspunt: dansers die stralen omdat ze, als sterren, licht weerkaatsen. Als een school zilvervissen, zo schieten tien jonge dansers in glanzend lycra het podium op. Telkens maken zich kleine groepjes los, een duo, trio of kwintet, door met geheven armen, hoog gestrekte benen (arabesken) of loodrechte polsen naar voren te snellen, en watervlug maar trefzeker contact te zoeken. Daarna lossen ze weer op in even strakke als swingende formaties. Het muzikale Mesmer ademt een vleug Van Manen, door de heldere focus op houding en blikrichting, maar is eigen genoeg. Vooral de originele variaties in armgebaren verschaffen Mesmer een fijne twist."...
Annette Embrechts - 28 januari 2019
..."Wubkje Kuindersma, onthoud die naam. Deze Nederlandse choreograaf, geboren in Kameroen en opgeleid in Rotterdam, had al in heel Europa gedanst voordat ze in 2009 begon met eigen creaties (dans en film). Met steun van onder meer Korzo en prijzen (zoals de BNG Bank Dansprijs 2016) brak ze door. Haar mannenduet Two and Only (2017) voor Het Nationale Ballet maakte internationaal furore.
Nu, in het nieuwe tourneeprogramma van de Junior Company (de springplank voor Het Nationale Ballet, met een opvallend sterke Dingkai Bai uit China), laat ze zien hoe fantastisch ze met tien dansers uit de voeten kan. Haar Mesmer (van ‘mesmerizing’ oftewel ‘betoverend’) is de krachtigste première van het sprankelendeUnboxing Ballet, dat uit twee nieuwe, één hernieuwde en drie hernemingen bestaat.
Kuindersma kiest een duidelijk uitgangspunt: dansers die stralen omdat ze, als sterren, licht weerkaatsen. Als een school zilvervissen, zo schieten tien jonge dansers in glanzend lycra het podium op. Telkens maken zich kleine groepjes los, een duo, trio of kwintet, door met geheven armen, hoog gestrekte benen (arabesken) of loodrechte polsen naar voren te snellen, en watervlug maar trefzeker contact te zoeken. Daarna lossen ze weer op in even strakke als swingende formaties. Het muzikale Mesmer ademt een vleug Van Manen, door de heldere focus op houding en blikrichting, maar is eigen genoeg. Vooral de originele variaties in armgebaren verschaffen Mesmer een fijne twist."...
Annette Embrechts - 28 januari 2019
DANCEEUROPE
..."Wubkje Kuindersma is as always astute, choreographing to the strength of her dancers, but also challenging them. In Mesmer she adds contemporary technique into the mix, dresses her nine dancers in striking silvery-grey lycra, like men and woman of steel, and sets her superheroes on a trajectory across the stage like meteors leaving a blazing trail behind.
Conor Walmsley and Manu Kumar impress immediately with the twisted spiral tension ain the body as they travel low to the ground with an earthiness that yet contrasts with their beautiful long extensions. Mesmer is thrillingly intense and dramatic, too much so to be literally mesmerising, for it wonderfully succeeded in stimulating and heightening the senses rather than hypnotising and numbing them. " ...
Ali Mahbouba
..."Wubkje Kuindersma is as always astute, choreographing to the strength of her dancers, but also challenging them. In Mesmer she adds contemporary technique into the mix, dresses her nine dancers in striking silvery-grey lycra, like men and woman of steel, and sets her superheroes on a trajectory across the stage like meteors leaving a blazing trail behind.
Conor Walmsley and Manu Kumar impress immediately with the twisted spiral tension ain the body as they travel low to the ground with an earthiness that yet contrasts with their beautiful long extensions. Mesmer is thrillingly intense and dramatic, too much so to be literally mesmerising, for it wonderfully succeeded in stimulating and heightening the senses rather than hypnotising and numbing them. " ...
Ali Mahbouba
ARTISTALK
"...Mesmer
Drawn from the verb, to mesmerize, Dutch choreographer, Wubkje Kuindersma, explained that rather than follow a traditional narrative approach, this piece aimed to capture the ability of the universe to mesmerize. Wearing shimmering silver and platinum coloured costumes, nine young stars mesmerized with their syncopated, staccato steps symbolic of the way in which light refracts and pulses when seen from a great distance. The music by Anthony Flumara, A sort of Homecoming, further reinforced notions of time, distance and space..."
Souwie Buis - 1st February 2019
"...Mesmer
Drawn from the verb, to mesmerize, Dutch choreographer, Wubkje Kuindersma, explained that rather than follow a traditional narrative approach, this piece aimed to capture the ability of the universe to mesmerize. Wearing shimmering silver and platinum coloured costumes, nine young stars mesmerized with their syncopated, staccato steps symbolic of the way in which light refracts and pulses when seen from a great distance. The music by Anthony Flumara, A sort of Homecoming, further reinforced notions of time, distance and space..."
Souwie Buis - 1st February 2019
BACHTRACK
"...Wubkje Kuindersma's Mesmer begins with a stream of dancers coming one by one from the right and moving into the sparse light coming from the left of the stage. It is set to effective soundscapes from Anthony Fiumora A Sort of Homecoming. The dancers are dressed in shiny skin-tight grey outfits for maximal reflection, Kuindersma it seems, wants to show the play of light on the dancers as they are moving. The piece is coherent, expansive, as it projects into the theatre and the movements certainly capture the attention with long arm lines and pretty extended legwork. The decision not to crowd the stage with too many dancers is a good one. It leaves room to see how closely the movement follows the sound. Look out for the crescendo towards the end..."
Lambrecht Wessels - 7 Feb 2019
"...Wubkje Kuindersma's Mesmer begins with a stream of dancers coming one by one from the right and moving into the sparse light coming from the left of the stage. It is set to effective soundscapes from Anthony Fiumora A Sort of Homecoming. The dancers are dressed in shiny skin-tight grey outfits for maximal reflection, Kuindersma it seems, wants to show the play of light on the dancers as they are moving. The piece is coherent, expansive, as it projects into the theatre and the movements certainly capture the attention with long arm lines and pretty extended legwork. The decision not to crowd the stage with too many dancers is a good one. It leaves room to see how closely the movement follows the sound. Look out for the crescendo towards the end..."
Lambrecht Wessels - 7 Feb 2019
NRC
"...Net zo maakt de korte groepschoreografie Mesmer nieuwsgierig naar een wat langer werk van choreografe Wubkje Kuindersma. Dat ze een talentvol dansmaker is, bewees de Nederlandse al eerder, onder andere met het sensitieve duet Two and Only. Marijn Rademaker en Timothy van Poucke schitterden er vorig jaar mee op het podium van het Boljsoi Theater in Moskou. Mesmer is een verhaalloos ballet over ‘stralende sterren, zoals deze dansers’ op muziek van Anthony Fiumara. Het heeft de propere belijning, heldere ordening, soepele overgangen en muzikale swing die aan Hans van Manens werk doen denken. Maar Kuindersma mixt ook andere, rondere stijlen in de samenklittende of uiteenspattende ensembles en vlot opeenvolgende duetten, trio’s en andere formaties, terwijl sidderende armen, gehoekte handen en andere detaillering voor verrassende beelden zorgen. Twaalf minuten is echt te kort – Kuindersma is klaar om de stap naar iets groters te zetten..."
Francine van der Wiel - 6 feb 2019
"...Net zo maakt de korte groepschoreografie Mesmer nieuwsgierig naar een wat langer werk van choreografe Wubkje Kuindersma. Dat ze een talentvol dansmaker is, bewees de Nederlandse al eerder, onder andere met het sensitieve duet Two and Only. Marijn Rademaker en Timothy van Poucke schitterden er vorig jaar mee op het podium van het Boljsoi Theater in Moskou. Mesmer is een verhaalloos ballet over ‘stralende sterren, zoals deze dansers’ op muziek van Anthony Fiumara. Het heeft de propere belijning, heldere ordening, soepele overgangen en muzikale swing die aan Hans van Manens werk doen denken. Maar Kuindersma mixt ook andere, rondere stijlen in de samenklittende of uiteenspattende ensembles en vlot opeenvolgende duetten, trio’s en andere formaties, terwijl sidderende armen, gehoekte handen en andere detaillering voor verrassende beelden zorgen. Twaalf minuten is echt te kort – Kuindersma is klaar om de stap naar iets groters te zetten..."
Francine van der Wiel - 6 feb 2019